Fiskus woli trzymać podatników w klinczu
Jeśli organy nie są w stanie w ciągu 2 lat zweryfikować zasadności zwrotu VAT, to już dawno powinny były albo go zwrócić, albo ostatecznie odmówić zwrotu, co dałoby podatnikowi szanse dochodzenia swoich racji przed sądami. Utrzymywanie w takim „podatkowym klinczu” jest niedopuszczalne, szkodliwe dla przedsiębiorczości, jak też poziomu zaufania do instytucji państwowych – uważa Zdzisław Modzelewski.
Zdzisław Modzelewski, doradca podatkowy, wspólnik GWW Tax
„Brak etosu skarbowca” – komentarz do tekstu redakcyjnego
Opisany przypadek jaskrawo pokazuje, że w Polsce uczciwi podatnicy pozbawieni są całkowicie ochrony. Jeśli organy nie są w stanie w ciągu 2 lat zweryfikować zasadności zwrotu VAT, to już dawno powinny były albo go zwrócić, albo ostatecznie odmówić zwrotu, co dałoby podatnikowi szanse dochodzenia swoich racji przed sądami. Utrzymywanie w takim „podatkowym klinczu” jest niedopuszczalne, szkodliwe dla przedsiębiorczości, jak też poziomu zaufania do instytucji państwowych.
Opisana sprawa unaocznia poważną przypadłość polskiego fiskusa – nie pomaga on i nie chroni uczciwych podatników, tylko szuka pieniędzy tak, jakby to był nadrzędny cel jego działania. Dla fiskusa nie ma bowiem znaczenia, kto poniesie faktyczny koszt podatku: czy oszust, czy uczciwy podatnik, który kupił coś od takiego oszusta (czasami nawet niekoniecznie bezpośrednio). Urzędy skarbowe i kontroli skarbowej mają wręcz przyzwolenie na to, aby skontrolować uczciwego przedsiębiorcę i to od niego zażądać „wyłudzonego VAT” zamiast ścigać faktycznego oszusta. I choć przepisy krajowe powinny chronić uczciwego podatnika, to pozostaje on bezradny, gdyż zarówno aparat skarbowy jak i sądy administracyjne przy sprawach dot. „karuzeli VAT” lub „wyłudzenia VAT” przymykają oczy na przepisy realizując cel fiskalny. Efekt: kontrola uczciwego podatnika od którego łatwo wyegzekwować środki, gdyż nie zlikwiduje on swojej działalności po kilku miesiącach, nie „zatrudnia” słupów i można go szybko znaleźć.
Fiskus najpewniej nie ma pomysłu na walkę z oszustami i wyłudzaczami VAT. Zatem stosuje rozwiązania, które wyglądają dobrze w statystykach, ale za to nie budzą zaufania do organów podatkowych. Zapomina się, że to jest jedna z podstawowych zasad działania tych organów.
Zobacz całą publikację
Autor
Powiązane wpisy
Wyższe kary dla pracodawców za naruszenie praw pracowniczych
Wyższe kary dla pracodawców za naruszenie praw pracowniczychSejm uchwalił ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom
Sejm uchwalił ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom
Raport na temat stosowania art. 70 § 6 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa w praktyce państwowych organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej.
Raport na temat stosowania art. 70 § 6 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa w praktyce państwowych organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej.
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VATObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?