Wsparcie dla pracodawców w ramach tarczy antykryzysowej
W ramach wsparcia dla przedsiębiorców rząd utworzył pakiet pod nazwą „Gospodarcza i społeczna tarcza antykryzysowa dla bezpieczeństwa przedsiębiorców i pracowników w związku z pandemią wirusa SARS-Cov-2”, który składa się z 5. filarów. Filar drugi dotyczy pomocy skierowanej dla przedsiębiorców, w ramach której rząd przygotowuje projekt zmiany Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, nazywanej ustawą antykryzysową.
Prace nad projektem wciąż trwają, poniżej przedstawiamy propozycje rozwiązań mających pomóc przedsiębiorcom będącymch pracodawcami.
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Projekt zmian przewiduje dofinansowanie do wynagrodzeń dla pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanego Świadczeń Pracowniczych. Dofinansowanie do wysokości 50% minimalnego wynagrodzenia, które obecnie wynosi 2600 zł brutto ma przysługiwać dla pracowników w okresie przestoju ekonomicznego u przedsiębiorcy, u którego nastąpił spadek obrotów gospodarczych.
Dofinansowanie do wysokości połowy wynagrodzenia, ale nie więcej niż do 40% przeciętnego wynagrodzenia za pracę będą mogli uzyskać pracodawcy, którzy obniżyli pracownikom wymiaru czasu pracy. Zgodnie ze wstępną wersją projektu, przedsiębiorca, u którego wystąpił spadek obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, chcąc uzyskać dofinansowanie może ograniczyć czas pracy do 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu, z zastrzeżeniem, że wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie z pracę.
Co istotne, dofinansowania nie będą przysługiwały do wynagrodzeń pracowników, których wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek o jego przyznanie było wyższe niż 300% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.
Przez spadek obrotów gospodarczych rozumie się spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
- Nie mniejszy niż o 15%, obliczony jako stosunek łączny obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych (przypadających w okresie po 1 stycznia 2020 r.), w porównaniu do łącznych obrotów analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego.Gdy spadek obrotów gospodarczych, rozumiany jako spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym, będzie obliczany z miesiąca na miesiąc, to musi być on:
- Nie mniejszy niż 25%, obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego (przypadających w okresie po 1 stycznia 2020 r.) w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.Co ważne, zgodnie z zapowiedziami za miesiąc kalendarzowy będzie uznawane 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych. W związku z tym przedsiębiorca nie musi brać pod uwagę początku miesięcy kalendarzowych porównując spadek sprzedaży towarów lub usług. Projekt ustawy dopuszcza możliwość porównywania okresu zaczętego w trakcie miesiąca.
Projekt przewidujący pomoc dla przedsiębiorców zawiera propozycję dofinansowania z Funduszu nie tylko części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz również części należnych składek na ubezpieczenia społeczne, które obecnie pracodawca pokrywa z własnych środków.
Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników przyznane przez starostę
Propozycje zawarte w tarczy antykryzysowej przewidują również dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne przez starostę, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19 w ciągu dowolnie wskazanych dwóch kolejnych miesięcy po 1 stycznia 2020 r.
Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców zatrudniających pracowników, będzie uzależnione od poziomu spadku obrotów:
- Jeśli spadki obrotów wynoszą co najmniej 30%, będzie można wnioskować o dofinansowanie części kosztów obliczanych jako iloczyn liczby pracowników i 50 % kwoty minimalnego wynagrodzenia,
- Jeśli spadki obrotów wynoszą co najmniej 50%, będzie można wnioskować o dofinansowanie części kosztów obliczanych jako iloczyn liczby pracowników i 70 % kwoty minimalnego wynagrodzenia,
- Jeśli spadki obrotów wynoszą co najmniej 80%, będzie można wnioskować o dofinansowanie części kosztów obliczanych jako iloczyn liczby pracowników i 90 % kwoty minimalnego wynagrodzenia,
O pomoc starosty będą mogli również starać się przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi niezatrudniającymi pracowników. W takim przypadku dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności również będzie uzależnione od zależności od poziomu spadku obrotów:
- Jeśli spadki obrotów wynoszą co najmniej 30%, będzie można wnioskować o dofinansowanie części kosztów stanowiącej 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia,
- Jeśli spadki obrotów wynoszą co najmniej 50%, będzie można wnioskować o dofinansowanie części kosztów stanowiącej 70%. kwoty minimalnego wynagrodzenia,
- Jeśli spadki obrotów wynoszą co najmniej 80%, będzie można wnioskować o dofinansowanie części kosztów stanowiącej 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia,
Mikropożyczka dla przedsiębiorców
Zgodnie z projektem zmian specustawy związanej z epidemią COVID-19, ustawodawca planuje wprowadzić jednorazową pożyczkę na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, który prowadził działalność gospodarczą przed dniem 1 marca 2020 r. Pożyczka ta może być udzielona do wysokości 5 tys. zł.
W dniu publikowania tego artykułu, projekt wskazuje, że pożyczka ta ma być udzielana ze środków Funduszu Pracy przez starostę, jej oprocentowanie będzie stałe i będzie wynosiło w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP. Okres spłaty pożyczki został ustalony do 12 miesięcy (z karencją w spłacie kapitału wraz z odsetkami przez okres 6 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki). Formą zabezpieczenia spłaty udzielonej pożyczki ma być weksel własny in blanco lub inna forma zabezpieczenia ustalona przez strony umowy pożyczki.
Formą pomocy ma też być możliwość umorzenia tej pożyczki wraz z odsetkami, pod warunkiem, że mikroprzedsiębiorca, który ją zaciągnął przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia nie zmniejszy stanu zatrudnienia w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy w stosunku do czasu zatrudnienia na dzień 29 lutego 2020r.
Możliwość regulowania czasu pracy
Propozycje zmian, które mają być uwzględnione w specustawie, zakładają również m.in. pomoc dla pracodawców w postaci możliwości zmiany systemu lub rozkładu czasu pracy a także możliwości polecenia pracownikom świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych pracowników w sposób niezbędny dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zgodnie z projektem, pracodawca mógłby skorzystać z tych form pomocy na czas oznaczony, nie dłuższy niż do czasu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
Co ważne, możliwość zmiany systemu lub rozkładu czasu pracy czy polecenia pracy w godzinach nadliczbowych będzie dotyczyła tylko pracodawców zatrudniających pracowników w przedsiębiorstwach: prowadzących działalność polegającą na zapewnieniu funkcjonowania systemów i obiektów infrastruktury krytycznej, będących podwykonawcami lub dostawcami, którzy nie są częścią infrastruktury krytycznej ale są kluczowi dla zachowania ciągłości działania tej infrastruktury, a także zapewniających funkcjonowanie stacji paliw płynnych oraz stacji gazu ziemnego.
W powyższych przypadkach pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia pracownikom zakwaterowania i wyżywienia niezbędnego do realizacji obowiązków. Pracodawca będzie miał jednak prawo odmowy udzielenia tym pracownikom urlopu wypoczynkowego, urlopu na żądanie, urlopu bezpłatnego oraz innego urlopu.
Pomoc skierowana do konkretnych branż
W związku z odwołaniem imprez masowych (organizacja wystaw i kongresów lub działalność kulturalna, rozrywkowa, rekreacyjna i sportowa lub organizacja wystaw tematycznych lub imprez plenerowych), propozycje zmian w tarczy antykryzysowej oferują możliwość przedłużenia terminu na zwrot wpłat klienta w przypadku niemożności zorganizowania wydarzenia z powodu epidemii do 180 dni od dnia rozwiązania umowy.
Przedsiębiorcy Ci mają mieć też możliwość zaoferowania voucherów zamiast zwrotu wpłat w przypadku odstąpienia od umowy. Takie same rozwiązania zaproponowano dla przedsiębiorców organizujących imprezy turystyczne.
Projekt przewiduje również czasową rezygnację z zakazu wykonywania czynności handlowych w niedziele. W projekcie wskazano, że dopuszczone są czynności „w zakresie wykonywania czynności związanych z handlem, polegających na rozładowywaniu, przyjmowaniu i ekspozycji towarów pierwszej potrzeby oraz powierzania pracownikowi lub zatrudnionemu wykonywania takich czynności.
Indywidualne interpretacje podatkowe
Zgodnie z propozycjami zmiany specustawy, termin wydania interpretacji indywidualnych złożonych i nierozpatrzonych do dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej specustawę (na tą chwilę data wejścia jest nieznana) został wydłużony o kolejne 3 miesiące (dotychczas okres ten wynosił 3 miesiące zgodnie z art. 14d § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa). Zgodnie z projektem, zmiana ta dotyczy również interpretacji indywidualnych złożonych od dnia wejścia w życie ustawy wprowadzającej te zmiany do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, a w przypadku ogłoszenia stanu epidemii – do jego odwołania.
Propozycje zmian przewidują również możliwość ponownego przedłużenia terminu na wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Możliwość ta ma podlegać ograniczeniu, projekt wskazuje wprost „o dalsze okresy, nie więcej jednak niż o 3 miesiące”.
Przedłużenie terminu wydania interpretacji indywidualnych pozostaje bez wpływu na termin wydania interpretacji ogólnych na wniosek o których mowa w art. 14a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
Autorami publikacji są Ines Borkowska, radca prawny oraz Maciej Siejbik, asystent prawnika.
Autor
Powiązane wpisy
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VATCzy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?
Czy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczne
Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczneKlauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR). Wykładnia i stosowanie
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR). Wykładnia i stosowanieObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?