Dyscyplina finansów publicznych w funduszach unijnych
"
-
Nieustalenie, niepobranie lub niezgodne z przepisami umorzenie należności
-
Nierozliczenie i niedokonanie zwrotu dotacji unijnej w terminie
-
Wykorzystanie środków niezgodnie z przeznaczeniem lub z naruszeniem obowiązujących procedur
-
Naruszenie przepisów o zamówieniach publicznych i o koncesji na roboty budowlane lub usługi
Beneficjenci, którzy realizują przedsięwzięcia współfinansowane z budżetu UE, powinni uważać nie tylko na typowe dla projektów unijnych sankcje zwrotu środków czy wykluczenia z możliwości dalszej ich absorpcji, ale również na odpowiedzialność z tytułu wystąpienia czynów zabronionych naruszających dyscyplinę finansów publicznych. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: uondfp) reguluje bowiem szereg deliktów, do których może dojść w toku realizacji projektu.
Nieustalenie, niepobranie lub niezgodne z przepisami umorzenie należności
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1−3 (zob. ramka „Naruszenie dyscypliny…”) do deliktu dyscypliny finansów publicznych dojdzie wówczas, gdy beneficjent realizujący projekt z dofinansowaniem unijnym nie ustali, nie pobierze lub nie będzie dochodzić należności (albo ustali ją, pobierze lub będzie dochodzić w wysokości zaniżonej) bądź też niezgodnie z przepisami umorzy, odroczy lub rozłoży spłatę przysługującej mu należności na raty albo dopuści do jej przedawnienia.
Od razu jednak należy dodać, że nie chodzi tutaj o należności wszelkich możliwych beneficjentów środków unijnych. Przepis odwołuje się bowiem wprost do Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego oraz do „innych jednostek sektora finansów publicznych” (dalej: jsfp). Okazuje się więc, że ci beneficjenci środków unijnych, którzy nie posiadają statusu jsfp w rozumieniu art. 9 ustawy o finansach publicznych (dalej: ufp), nie będą odpowiadać z tytułu deliktu związanego z obowiązkiem podjęcia odpowiednich działań względem przysługujących należności.
Co istotne, prawodawca nie ustanowił w przepisach uondfp (ani też w ufp) definicji legalnej należności, w związku z czym należałoby przyjąć słownikową definicję tego terminu. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod redakcją Mieczysława Szymczaka mianem należności określa się kwotę, którą należy komuś wypłacić1. Do powstania należności w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1−3 uondfp dochodzi zatem w każdym stanie, w którym osoba (bez względu na to, czy fizyczna, czy prawna) powinna wypłacić należność pieniężną na rzecz jsfp – niezależnie od tego, czy źródłem tejże należności jest przepis prawa, akt administracyjny czy też stosunek cywilnoprawny. Oczywiście należy przy tym uwzględnić fakt, iż zgodnie z art. 3 uondfp jej przepisów nie stosuje się do określania, ustalania, poboru lub wpłaty należności celnych i należności z tytułu podatków i opłat, o których mowa w art. 2 § 1 pkt 1 i 3 ordynacji podatkowej, stanowiących dochody budżetu państwa lub jst, w tym odsetek za zwłokę, a także udzielania ulg i zwolnień w zakresie tych należności."
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Powiązane wpisy
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VATCzy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?
Czy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczne
Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczneKlauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR). Wykładnia i stosowanie
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR). Wykładnia i stosowanieObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?