Udzielanie zamówień publicznych do 30 000 euro
"W poprzedniej perspektywie finansowej udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych w zasadzie stanowiło gwarancję kwalifikowalności wydatków. Wytyczne horyzontalne dla perspektywy 2014–2020 zawierają jednak dodatkowe wymogi, których niespełnienie może oznaczać konsekwencje finansowe dla beneficjenta.
Do udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro, nie stosuje się przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp), co przesądza o tym, że zamawiający mogą udzielać tego rodzaju zamówień z pominięciem zasad i trybów przewidzianych w pzp. Aby jednak ponoszone wydatki mogły się kwalifikować do objęcia wsparciem w ramach projektów unijnych, beneficjenci (jako zamawiający) są zobowiązani do udzielania tzw. „małych zamówień publicznych” zgodnie z zasadą konkurencyjności ustanowioną w treści „Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014–2020”1 (dalej: wytyczne horyzontalne). A contrario – z racji tego, że zgodnie z umowami o dofinansowanie występuje obowiązek udzielania „małych zamówień publicznych” z uwzględnieniem wytycznych, to ich pominięcie lub wadliwe zastosowanie będzie ze sobą nieść negatywne dla zamawiającego (jako beneficjenta) konsekwencje finansowe, czyli całkowitą lub częściową niekwalifikowalność wydatku – w zależności od charakteru i wagi występującej nieprawidłowości.
Zakres stosowania zasady konkurencyjności
Zasada konkurencyjności znajduje swoje zastosowanie m.in. wobec tych beneficjentów, którzy posiadają status zamawiającego, a w ramach projektu unijnego udzielają zamówień o wartości przekraczającej kwotę 50 000 zł netto, lecz jednocześnie nieprzekraczającej kwoty określonej w art. 4 pkt 8 pzp (czyli wyrażonej w złotych równowartości 30 000 euro) lub w przypadku zamówień sektorowych – kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 pzp.
Od powyżej opisanej zasady, kształtującej zakres przedmiotowy stosowania zasady konkurencyjności, ustanowiono dwa wyjątki (zob. ramka „Wyjątki…”).
Wyjątki od zasady konkurencyjności
Zgodnie z sekcją 6.5.3 wytycznych horyzontalnych zasady konkurencyjności nie stosuje się do:
1) zamówień publicznych, których przedmiotem są dostawy i usługi określone w art. 4 pzp, z wyjątkiem dostaw i usług określonych w art. 4 pkt 8 pzp, przy czym do dostaw i usług określonych w art. 4 pkt 3 lit. i, w zakresie zamówień publicznych, których przedmiotem jest nabycie innych praw do nieruchomości, w szczególności dzierżawy i najmu, nie stosuje się zasady konkurencyjności pod warunkiem braku powiązań, o których mowa w pkt 8 (powiązań kapitałowych lub osobowych);
2) wydatków rozliczanych uproszczoną metodą, o których mowa w podrozdziałach 6.6 i 8.6 wytycznych horyzontalnych."
Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.
Powiązane wpisy
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VATCzy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?
Czy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczne
Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczneKlauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR). Wykładnia i stosowanie
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania (GAAR). Wykładnia i stosowanieObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?