pl

Precedensowy kazus PPP: sukces GWW przed WSA we Wrocławiu

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w dniu 14 lipca 2015 r. (sygn. akt III SA/Wr 376/15) rozpoznał skargę Spółki Fondlar Sp. z o.o. w przedmiocie odwołania przez Województwo Dolnośląskie postępowania o zawarcie umowy o partnerstwie publiczno – prywatnym na pełnienie funkcji Operatora Infrastruktury Dolnośląskiej Sieci Szerokopasmowej, w tym rozbudowę i eksploatację sieci.

GWW reprezentowała spółkę Fondlar, która wygrała przetarg na operatora Dolnośląskiej Sieci Szkieletowej dla całego regionu Dolnego Śląska. Pomimo tego władze regionu zdecydowały się odstąpić od podpisania umowy koncesji i odwołać przetarg. Spółka zaskarżyła tę decyzję do sądu administracyjnego. GWW reprezentowała Skarżącą Spółkę – pełnomocnikiem przed WSA była Joanna Sebzda-Załuska, radca prawny, partner GWW.

Batalia sądowa trwała blisko 3 miesiące i zakończyła się sukcesem GWW. Sąd przychylił się do wniosku reprezentowanej przez GWW Spółki Fondlar i uznał odwołanie postępowania za niezgodne z prawem.

KOMENTARZ – Joanna Sebzda-Załuska, radca prawny, partner GWW:

Wojewódzki Sąd Administracyjny podzielił naszą argumentację. Sąd uznał, że postępowanie w sprawie wyboru koncesjonariusza zakończyło się z dniem 30 stycznia 2015 r., a późniejsze działania Województwa Dolnośląskiego, w szczególności podjęta w maju 2015 r. próba odwołania postępowania nie miała podstaw prawnych, gdyż już na tym etapie nie było czego odwoływać – postępowanie zostało zakończone dużo wcześniej. 

Orzeczenie WSA ma istotne znaczenie dla polskiego rynku koncesji na roboty budowlane lub usługi. Dlaczego? Po raz pierwszy bowiem w orzecznictwie odniesiono się do problematyki wykonywania przez koncesjodawcę uprawnienia do odwołania postępowania, z uwzględnieniem terminu dokonywanej czynności. Co więcej, orzeczenie Sądu potwierdza, że podmiot publiczny ma obowiązek zawarcia umowy w następstwie zakończonego postępowania koncesyjnego.

 

BACKGROUND
Dolnośląska Sieć Szkieletowa powstała jako projekt współfinansowany przez Unię Europejską. Jej celem jest dostęp do szybkiego Internetu dla mieszkańców całego regionu. Za uruchomienie usługi dla lokalnych dostawców sieci w regionie ma być odpowiedzialny operator wyłoniony w drodze przetargu. W grudniu 2014 r. zwyciężyła spółka Fondlar Sp. z o.o. i do kwietnia 2015 r. czekała na podpisanie umowy. Jednak władze Dolnego Śląska zdecydowały się odstąpić od podpisania umowy koncesji i odwołać przetarg. Sprawa trafiła do WSA.

Samorząd Województwa próbował uzasadnić przed Sądem, że odwołanie postępowania i tym samym odstąpienie od zawarcia umowy koncesji spowodowało wystąpienie okoliczności przewidzianych w ogłoszeniu o koncesji. Przede wszystkim Samorząd wskazywał na zmianę przepisów prawa.

GWW reprezentująca Skarżącą Spółkę podkreślała natomiast, że:

  • okoliczności odwołania postepowania mają charakter pozorny, oraz
  • godzą w zasadę równego i niedyskryminacyjnego traktowania zainteresowanych podmiotów, zasadę działania w sposób przejrzysty, oraz 
  • łamią zasady uczciwej konkurencji.

W szczególności GWW podkreślała, iż postępowanie o udzielenie koncesji zakończyło się z dniem 30 stycznia 2015 r. kiedy to Komisja nie stwierdziła przesłanek do odwołania postępowania i zawnioskowała o zawarcie umowy ze spółką Fondlar.

Wyrok nie jest prawomocny i przysługuje od niego skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

 

Podziel się

Obawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?

Zapisz się do newslettera