pl

Odpowiedzialność w przypadku nałożenia korekt finansowych

"

  • Zwrot lub pomniejszenie wartości dofinansowania

  • Wykluczenie z możliwości absorpcji środków unijnych

  • Dyscyplina finansów publicznych

Jeżeli organ lub instytucja administracji publicznej odpowiedzialna za kontrole projektów unijnych realizowanych przez beneficjentów ustali, że w toku realizacji projektu beneficjent dopuścił się nieprawidłowości w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia 1083/2006, to konsekwencją takiego ustalenia będzie nałożenie na beneficjenta korekty finansowej, o której mowa w art. 98 ust. 2 rozporządzenia 1083/2006. To pociąga za sobą szereg konsekwencji – zarówno dla beneficjenta jako instytucji, jak i dla osób dokonujących czynności lub zaniechań, które spowodowały nałożenie korekty finansowej.

Zwrot lub pomniejszenie wartości dofinansowania

Pierwszą naturalną konsekwencją nałożenia korekty finansowej jest całkowite lub częściowe (w zależności od wagi nieprawidłowości, jej charakteru oraz ewentualnych strat finansowych w funduszach unijnych) odebranie środków pierwotnie przeznaczonych na dofinansowanie projektu. Przy czym należy zwrócić uwagę, że „odebranie” środków, o którym mowa, może nastąpić w dwóch sytuacjach.

Po pierwsze – gdy beneficjent nie otrzymał dotąd dofinansowania, tzn. nieprawidłowość została ustalona przed przekazaniem mu środków (beneficjent nie otrzymał przelewu środków ani z tytułu płatności refundacyjnej, ani z tytułu płatności zaliczkowej). Wówczas to „odebranie” polegać będzie na pomniejszeniu środków, które zostaną przekazane beneficjentowi – o wartość korekty finansowej."

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Podziel się

Obawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?

Zapisz się do newslettera