CIT: podatkowe zachęty inwestycyjne dla przedsiębiorców
Zezwolenie strefowe zostanie niedługo zastąpione decyzją o wsparciu wydawaną na 10 do 15 lat przez ministra ds. gospodarki. W tym czasie przedsiębiorca będzie mógł wykorzystać pomoc publiczną w formie zwolnienia podatkowego.
10 maja 2018 r. uchwalona została ustawa o wspieraniu nowych inwestycji, będąca pierwszym krokiem mającym „zastąpić" ustawę z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych. Senat przyjął 16 maja 2018 r. nowe regulacje bez poprawek.
Obie ustawy będą funkcjonować równolegle do czasu działania specjalnych stref ekonomicznych (dalej: SSE), czyli do 2026 roku. Jednak od momentu wejścia w życie nowej ustawy, postępowania o uzyskanie zezwolenia nie będą prowadzone na podstawie dotychczasowych przepisów z wyjątkiem tych, które są związane ze zmianą granic strefy. Jest to bardzo ważna informacja dla przedsiębiorców, którzy planowali rozpocząć działalność gospodarczą na preferencyjnych warunkach.
NA TERENIE CAŁEJ POLSKI
Zgodnie z art. 5 ust. 2-3 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji, obszarem inwestycyjnym będzie terytorium RP, podzielone na obszary, zarządzane przez zarządzającego obszarem. Inwestycje na konkretnym terytorium strefowym nastręczały przedsiębiorcom wiele problemów, w szczególności w zakresie uzyskania zezwolenia strefowego, a także rozszerzania granic strefowych, co jest procedurą długotrwałą oraz wymagającą nakładów finansowych. Uchwalona zmiana w sposób istotny ułatwia możliwość inwestycji na terenie całego kraju przez przedsiębiorców, niezależenie od miejsca prowadzonej działalności gospodarczej, w formie założenia nowego przedsiębiorstwa lub reinwestycji.
DECYZJA O WSPARCIU
Zezwolenie strefowe zostanie „zastąpione" decyzją o wsparciu wydawaną na okres od 10 do 15 lat przez ministra właściwego ds. gospodarki na wniosek przedsiębiorcy. Będzie to maksymalny okres, w którym przedsiębiorca będzie mógł wykorzystać pomoc publiczną w formie zwolnienia podatkowego. W przypadku przedsiębiorcy chcącego zainwestować na terytorium określonej strefy, decyzja o wsparciu wydawana jest na 15 lat. Procedura uzyskania decyzji o wsparciu zostanie uregulowana w rozporządzeniu wykonawczym do nowej ustawy.
DODATKOWE KRYTERIA
Oprócz kosztów kwalifikowanych, które muszą zostać poniesione przez przedsiębiorcę przy udzielaniu decyzji o wsparciu, brane będą pod uwagę kryteria ilościowe oraz jakościowe. Nie jest na razie znany kształt rozporządzenia regulujący kwestie minimalnych nakładów inwestycyjnych, jak i wspomnianych kryteriów. Bazując na informacjach Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz projekcie rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom na obszarach SSE, można jednak podejrzewać, że wspomniane kryteria ilościowe odnosić się będą do minimalnych kosztów kwalifikowanych inwestycji w konkretnym powiecie, bazujących na stopie bezrobocia. W przypadku kryteriów jakościowych, pod uwagę brane będą założenia z ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz wytyczne ze średniookresowej strategii rozwoju kraju, tj. przede wszystkim tworzenie wyspecjalizowanych miejsc pracy czy działalność badawczo-rozwojowa.
CHRONOLOGICZNE ROZLICZANIE
Ustawodawca zadbał o doprecyzowanie kwestii rozliczania pomocy publicznej w przypadku dwóch lub więcej decyzji o wsparciu/zezwoleń strefowych. Rozliczenie pomocy publicznej będzie więc następować chronologicznie, zgodnie z kolejnością ich wydawania w formie jednego wyniku podatkowego działalności zwolnionej, bez względu na liczbę posiadanych decyzji o wsparciu/zezwoleń strefowych.
Wątpliwości interpretacyjne budzi jednak art. 13 ust. 8 nowej ustawy, mówiący o możliwości rozliczenia pomocy publicznej jedynie w stosunku do decyzji, w ramach której określona inwestycja jest realizowana. Organy skarbowe mogą interpretować wspomniany przepis w sposób dosłowny, co neguje możliwość rozliczenia pomocy publicznej łącznie. Regulacja w takim kształcie może stworzyć zarzewie konfliktu na linii przedsiębiorcy – fiskus.
Przykład
Spółka posiada decyzję o wsparciu oraz zezwolenie strefowe. W związku z działalnością prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, uzyskała w danym roku dochód w wysokości 1 000 000 zł, natomiast działalność określona zezwoleniem strefowym przyniosła stratę – 100 000 zł. Przyjmując, że podatek dochodowy wynosi 19 proc., w przypadku łącznego rozliczania limitu pomocy publicznej spółka wykorzysta 171 000 zł w związku z potrąceniem dochodu ze stratą:
19 proc. x (1 000 000 zł – 100 000 zł) = 171 000 zł.
W przypadku odrębnego rozliczenia działalności zwolnionej spółka musiałaby wykorzystać 190 000 zł przewidzianego dla niej limitu pomocy publicznej w stosunku do działalności określonej w decyzji o wsparciu:
19 proc. x 1 000 000 zł = 190 000 zł
KLAUZULA ANTYOPTYMALIZACYJNA
W związku z nową ustawą, pojawia się również odniesienie do wprowadzenia do ustawy o CIT oraz o PIT tzw. klauzuli anty-optymalizacyjnej. Oznacza to, że przedsiębiorcy grozi utrata prawa do zwolnienia podatkowego, jeżeli w wyniku zawarcia umowy, przeprowadzenia czynności prawnej lub wielu powiązanych ze sobą czynności prawnych w zakresie uzyskanej decyzji o wsparciu lub zezwolenia strefowego, jego głównym celem było uzyskanie zwolnienia od podatku dochodowego lub uniknięcie opodatkowania.
podstawa prawna:ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1010 ze zm.)
podstawa prawna: ustawa z 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (w chwili oddawania do druku tego numeru Rzeczpospolitej ustawa czekała na podpis prezydenta)
Powiązane wpisy

Raport na temat stosowania art. 70 § 6 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa w praktyce państwowych organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej.
Raport na temat stosowania art. 70 § 6 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa w praktyce państwowych organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej.
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Czy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?
Czy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczne
Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczneObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?