Błędy w broszurach MF. Podatnicy będą karani?
Jeśli podatnik oprze się na błędnych wyjaśnieniach zawartych w broszurach Ministerstwa Finansów, nie powinien być za to karany. Dlaczego? Każde działanie podjęte w zaufaniu do administracji podatkowej wymaga ochrony prawnej – uważa dr Tomasz Nowak.
KOMENTARZ | Tomasz Nowak, doktor nauk prawnych, prawnik GWW
Każde działanie podjęte w zaufaniu do administracji podatkowej wymaga ochrony prawnej. Zakres tej ochrony został uregulowany wyłącznie w odniesieniu do interpretacji przepisów prawa podatkowego. Nie oznacza to jednak, że interpretacje są jedynym przejawem działania administracji podatkowej, który wywiera praktyczny wpływ na wiedzę podatnika o znaczeniu przepisów. Broszury wydawane przez ministra finansów również pełnią taką rolę, choć mniej formalnie. Świadczy o tym choćby „zasięg” ich stosowania. Rozliczenie dokonane w oparciu o informacje zawarte w tych broszurach powinno podlegać ochronie, skoro przed sporządzeniem deklaracji podatkowej nie tylko zachęca się, ale wręcz sugeruje uprzednie zapoznanie z ich treścią.
Wyrok NSA w sprawie II FSK 2775/13 idzie w słusznym kierunku. Sad uznał, że ochrona zaufania stanowiła najistotniejszy argument na rzecz rozstrzygnięcia korzystnego dla podatnika. Równocześnie podkreślił jednak, iż rozwiązanie spornego problemu prawnego mogło – „samo w sobie” – być wątpliwe, skoro broszura nie wskazywała na to rozwiązanie. Nie wiadomo zatem, czy w innych okolicznościach NSA oceniłby znaczenie broszury w ten sam sposób.
Broszury informacyjne gwarantują podatnikom dostęp do wiedzy o tym, jak prawidłowo zadośćuczynić obowiązkom wynikającym z przepisów podatkowych. Stanowić powinny trwały i zwyczajny instrument rozpowszechniania wiedzy o prawie podatkowym. Broszury nie mają natomiast na celu – jak interpretacje ogóle – „ugaszenia pożaru”, gdyż nie służą wyjaśnieniu tego, czego nie udało się dostatecznie jasno i precyzyjnie uregulować w przepisach. Ich szerokie stosowanie raczej nie oznacza wycofywania się z interpretacji.
Artykuł ukazał się na łamach Dziennika Gazety Prawnej z dnia 5 września 2016 r., link.
Autor
Powiązane wpisy

Raport na temat stosowania art. 70 § 6 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa w praktyce państwowych organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej.
Raport na temat stosowania art. 70 § 6 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa w praktyce państwowych organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej.
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Przeznaczenie oleju jadalnego na cele inne niż spożywcze nie wpływa na wysokość stawki VAT
Czy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?
Czy wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie schematów podatkowych może w praktyce dotyczyć także radców prawnych i adwokatów?Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczne
Wykreślenie podatnika z rejestru VAT może okazać się bezskuteczneObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?