pl

Automatyczne nałożenie korekty – naruszanie prawa przez IZ

"

  • Naruszenie przepisów o zamówieniach

  • Podstawa nałożenia korekty

  • Wartość korekty

Sytuacja, w której beneficjenci środków unijnych w toku realizacji projektów dopuszczają się naruszeń przepisów o zamówieniach publicznych, niesie ze sobą ryzyko nałożenia korekty finansowej, polegającej na częściowym lub całościowym anulowaniu wcześniej przyznanego dofinansowania. Należy jednak zwrócić uwagę, że sam fakt naruszenia regulacji w zakresie udzielania zamówień publicznych nie przesądza automatycznie o korekcie finansowej. W praktyce w wielu przypadkach instytucje zarządzające programami operacyjnymi (IZ), a także – z ich upoważnienia – instytucje pośredniczące (IP) i instytucje wdrażające (IW) wadliwie ustalają zarówno podstawę nałożenia korekty finansowej, jak i jej wymiar.

Jednym z najpoważniejszych uchybień w tym zakresie jest automatyczne nałożenie korekty finansowej. Polega ono na tym, że jeżeli naruszony przez beneficjenta przepis ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp) został sklasyfikowany w dokumencie „Wskaźniki procentowe do obliczenia wartości korekty finansowej za naruszenia przy udzielaniu zamówień publicznych współfinansowanych ze środków funduszy UE”1 (tzw. taryfikatorze korekt finansowych), to niezależnie od wszelkich okoliczności danej sprawy instytucja przyznająca środki nakłada korektę finansową w wysokości wskazanej w odpowiedniej tabeli. Tego typu działanie jest wadliwe, o czym jednoznacznie przesądził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 18 lipca 2012 r. (III SA/Łd 423/12)."

Pełna treść artykułu jest dostępna w papierowym wydaniu pisma.

Podziel się

Obawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?

Zapisz się do newslettera