pl

Skarbówka zamiast jednej ewidencji domaga się kilku

Możliwość prowadzenia jednej ewidencji dla działalności strefowej prowadzonej na podstawie kilku zezwoleń i decyzji o wsparciu – cały czas jest punktem spornym między podatnikami a fiskusem. Pomimo pozytywnych wyroków sądów, organy podatkowe ciągle orzekają na niekorzyść podatników i żądają wielu ewidencji, zamiast jednej.

Z niedawnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 1147/20) wynika, że organy podatkowe łamią nie tylko przepisy prawa materialnego. Sąd wskazał bowiem na dodatkowy pozaprawny nawyk postępowania organu podatkowego. Chodzi o wydawanie interpretacji z naruszeniem przepisów dotyczących uzasadnienia swojego stanowiska.

Fiskus ignoruje orzeczenia sądów
Jak potwierdza Aneta Skowron-Biały, adwokat w GWW, spór z organami podatkowymi w zakresie możliwości prowadzenia jednej ewidencji dla działalności strefowej prowadzonej na podstawie kilku zezwoleń lub decyzji o wsparciu trwa już kilka lat.

– W zasadzie od początku sądy administracyjne przyznają rację podatnikom wskazując, iż nie ma żadnego przepisu, który nakładałby na podatników obowiązek prowadzenia odrębnych ewidencji dla każdego z zezwoleń czy decyzji o wsparciu. Podatnicy mają jedynie obowiązek wyodrębnienia przychodów z działalności zwolnionej od pozostałych przychodów, jeżeli prowadzą działalność również poza specjalną strefą ekonomiczną lub poza  terenem określonym w decyzji o wsparciu – zauważa Aneta Skowron-Biały. Ekspertka dodaje również, że upór organów podatkowych dziwi tym bardziej, iż orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie jest naprawdę bardzo bogate, a linia orzecznicza jest jednolita.

Link do artykułu:https://www.prawo.pl/podatki/prowadzenie-ewidencji-w-sse-specjalne-strefy-ekonomiczne,508662.html

Autor

Podziel się

Obawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?

Zapisz się do newslettera

Tax authorities demand several registers instead of one

The possibility of keeping one register for zone operations conducted on the basis of several permits and decisions on support is still a disputable issue between taxpayers and the tax office. Despite positive court judgments, tax authorities still issue decisions unfavorable for taxpayers and demand keeping several registers instead of one.

COMMENTARY by Aneta Skowron from GWW income tax team

According to Aneta Skowron-Biały, lawyer at GWW, the dispute with the tax authorities regarding the possibility of keeping one register for zone operations conducted on the basis of several permits or decisions on support has been lasting for several years.

– Actually, administrative courts agree from the very beginning that taxpayers are right, pointing out that there is no legal regulation requiring taxpayers to keep separate registers for each permit or decision on support. Taxpayers are only required to distinguish revenues generated on activities subject to exemption from other revenues, if they also operate outside the special economic zone or outside the area specified in the decision on support – notes Aneta Skowron-Biały. The expert also adds that the stubbornness of tax authorities is even more surprising as the jurisprudence of administrative courts in this area is really rich and uniform.

The article with our expert's commentary was published on Prawo.pl: https://www.prawo.pl/podatki/prowadzenie-ewidencji-w-sse-specjalne-strefy-ekonomiczne,508662.html

Podziel się

Obawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?

Zapisz się do newslettera