Fiskus woli trzymać podatników w klinczu
Jeśli organy nie są w stanie w ciągu 2 lat zweryfikować zasadności zwrotu VAT, to już dawno powinny były albo go zwrócić, albo ostatecznie odmówić zwrotu, co dałoby podatnikowi szanse dochodzenia swoich racji przed sądami. Utrzymywanie w takim „podatkowym klinczu” jest niedopuszczalne, szkodliwe dla przedsiębiorczości, jak też poziomu zaufania do instytucji państwowych – uważa Zdzisław Modzelewski.
Zdzisław Modzelewski, doradca podatkowy, wspólnik GWW Tax
„Brak etosu skarbowca” – komentarz do tekstu redakcyjnego
Opisany przypadek jaskrawo pokazuje, że w Polsce uczciwi podatnicy pozbawieni są całkowicie ochrony. Jeśli organy nie są w stanie w ciągu 2 lat zweryfikować zasadności zwrotu VAT, to już dawno powinny były albo go zwrócić, albo ostatecznie odmówić zwrotu, co dałoby podatnikowi szanse dochodzenia swoich racji przed sądami. Utrzymywanie w takim „podatkowym klinczu” jest niedopuszczalne, szkodliwe dla przedsiębiorczości, jak też poziomu zaufania do instytucji państwowych.
Opisana sprawa unaocznia poważną przypadłość polskiego fiskusa – nie pomaga on i nie chroni uczciwych podatników, tylko szuka pieniędzy tak, jakby to był nadrzędny cel jego działania. Dla fiskusa nie ma bowiem znaczenia, kto poniesie faktyczny koszt podatku: czy oszust, czy uczciwy podatnik, który kupił coś od takiego oszusta (czasami nawet niekoniecznie bezpośrednio). Urzędy skarbowe i kontroli skarbowej mają wręcz przyzwolenie na to, aby skontrolować uczciwego przedsiębiorcę i to od niego zażądać „wyłudzonego VAT” zamiast ścigać faktycznego oszusta. I choć przepisy krajowe powinny chronić uczciwego podatnika, to pozostaje on bezradny, gdyż zarówno aparat skarbowy jak i sądy administracyjne przy sprawach dot. „karuzeli VAT” lub „wyłudzenia VAT” przymykają oczy na przepisy realizując cel fiskalny. Efekt: kontrola uczciwego podatnika od którego łatwo wyegzekwować środki, gdyż nie zlikwiduje on swojej działalności po kilku miesiącach, nie „zatrudnia” słupów i można go szybko znaleźć.
Fiskus najpewniej nie ma pomysłu na walkę z oszustami i wyłudzaczami VAT. Zatem stosuje rozwiązania, które wyglądają dobrze w statystykach, ale za to nie budzą zaufania do organów podatkowych. Zapomina się, że to jest jedna z podstawowych zasad działania tych organów.
Autor
Powiązane wpisy
Glosa 1/2024 - Następstwo procesowe w związku z podziałem przez wydzielenie – glosa do postanowienia Sądu Najwyższego z 30.04.2021 r., II CSK 5/21
Glosa 1/2024 - Następstwo procesowe w związku z podziałem przez wydzielenie – glosa do postanowienia Sądu Najwyższego z 30.04.2021 r., II CSK 5/21Polskie prawo podatkowe
Polskie prawo podatkoweWady dokumentacji projektowej i PFU a odpowiedzialność stron procesu budowlanego
Wady dokumentacji projektowej i PFU a odpowiedzialność stron procesu budowlanegoSpór o kontenery. Trybunał Konstytucyjny pokazał kierunek
Spór o kontenery. Trybunał Konstytucyjny pokazał kierunekObawiasz się,
że ominą Cię
najważniejsze zmiany
W prawie?